RENK VE TEMEL TANIMLAMALAR :
18.YY dan itibaren renk kuramları bugün ki anlayışa
yakınlaşmış 1731 de Jacopchristopher Le Blon boya maddesi kırmızı, sarı ve mavinin temel renkler olduğunu bulmuştur. Le Blon un 1756 da yayınlanmış olan renk
konusunda ki tezi bugün ki temel renk kuramının kaynağıdır.
İnsan çevresinden algılarına yansıyan renk özelliklerini
görüp tanımlayarak yaratmış olduğu bireysel dünyasında renkelere ait bilgi ve
kavramlar geliştirir.Bu kavramsallık içinde renk adeta somut bir etken gibi
gücünü ve karakterini belirlemiştir.Oysa nesnelerin dışında renksiz gibi
algılana hava ortamının bünyesi renkli ışınları barındırdığı ve renkleri
algılamamızda da bu ışın demetlerini rol oynadığı düşüncesi bilincin gerisinde
kalmaktadır.’’ Güneş ışığı gökyüzden geldiğinde havada bulunan partüküllerde
büyük oranla oksijen ve azot partüküllerinin engelleriyle karşılaşır. bu
çarpışmalarda ışınlar yön değiştirirler ve ışın serpintileri oluşur.bu
serpiştirilen ışınlarda kısa dalgalı mavi ve mor ışık uzun dalgalı kırmızı ve
turuncudan daha fazla serpiştirilirler .Böylece serpinti ışığı kırmızıdan on kat
ha fazla mavi ışık içerir.bunları İngiliz fizikçi LORD RAYLEİGH keşfetmiştir.bu
olaya raylegh serpintisi denir.
RENK ÇEMBERİ VE TEMEL KAVRAMLAR:
Temel renk çemberi sanat basamaklarının ilk
basamaklarıdır.sanat alanında ve sanat eğitimindeki sıralamada 3 ana renk
ilkesine göre genellikle ara renkler ile birilikte 12 renk değeri
göstermektedir.
Pigment:
Bir yüzeye renk katmada kullanılan sıvı toz yada değişik
medyumlarla karışımlı boya maddelerinin renk sağlayan niteliğine
denir.geleneksel renk kuramında 3 pigment rengi vardır.
bunlar
·
Kırmızı
·
Mavi
·
Sarı dır.
Saturation(doyum):
Renk çemberinde komşu
renklerlebir çok karışım yapılarak renk çeşitmeri çoğaltılmakta ve
zenginleştirilmektedir.komşu olmayan bir çemberde her rengin karşısında yer
alan renge karşıt renk denilmektedir.karşıtlıklarının yanı sıra biribirlerini
gereksinim duyurtma özelliklerinden dolayı karşıt renkler aynı zamnda
tamamlayıcı renkeler olarak tanımlanır.
Ancak iki karşıt renk pigment
olarak karıştırılırsa crom grisine dönüşmeye başlar.tamamalayıcı karışım
yapılarak grileşme derecelerine saturation denir.
Hue :
Renk çemberinde yer alan
renklerde her birinin diyerindenayırtan ve rengin karakterini tanımlatan
özellğinedenir.yani çemberdeki özellikleri ve isimleriyle tanımladığımız sarı
mavı yada turuncunun renkkarakterihue olarak açıklanır.hue renklerin dalga
boyleriyla ortaya çıkan özelliğini yansıtır.
Value(değer):
Işık karışımları konusundan söz
edildiğinde valueparlaklaık olarak bilinir.değer bir renkteki açıklık koyuluk derecesidir.ve
p,igmentkarışımlada siyah ve bayaz katılarak ayarlanabilir.bu şekilde ortaya
konulan derecelenmelere ara ve geçiş değerleri eklenirse sonsuza giden bir
yapılanma ortaya çıkar.
Analog renkler:
Bir ana renk diğer ara renge
doğru karışımlar oluştururken kendi renk özelliğinin diğer renklerin içine
girmesiyle yeni oluşan renklerde kendi varlığının değişik değerlerde sürdürüyor
demektir.renk çemberinde yer alan renklerde yan yana gelenlere analog renkler
denir.
Sıcak soğuk renkler:
Sıcak sözcüğü ateş ve güneşi
çağrıştımakta mevsmolarakda yaz dönemiyle özdeş olmaktadır.bu ne denle ateş ve
güzeşten alılanan sarı turuncu kırmızı gibi renklere yarattıkları psikolojik
etkilerinden dolayı sıcak renkler tanımlaması yapımaktadır.
Soğuk sözcüğü kış mevsimiyle
özdeş olmaktadır.kar ve buzu çağrıştırmaktadır.renk çemberinde mavi rengi
merkez alan ve onun iki tarafında ki mor
ve yeşili de kapsayan renklere soğuk renkler denir.
Bir genelleme yapılırsa:
Renk çemberinin yarısı sıcak
diğer yarısı soğuk renklerden oluşmaktadır.
Sıcak ve soğuk renklerin yakınlık
uzaklık bakımından yarattıkları etkilerde ayrıdır.sıcak renkli yüzeyler
olduklarından daha yakın soğuk renkli yüzeyler ise olduklarından daha uzak etki
yapmaktadırlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder