27 Aralık 2015 Pazar

RENK VE TEMEL TANIMLAMALAR :

18.YY dan itibaren  renk kuramları bugün ki anlayışa yakınlaşmış 1731 de Jacopchristopher Le Blon boya maddesi kırmızı, sarı ve mavinin temel renkler olduğunu bulmuştur. Le Blon un 1756 da yayınlanmış olan renk konusunda ki tezi bugün ki temel renk kuramının kaynağıdır.
İnsan çevresinden algılarına yansıyan renk özelliklerini görüp tanımlayarak yaratmış olduğu bireysel dünyasında renkelere ait bilgi ve kavramlar geliştirir.Bu kavramsallık içinde renk adeta somut bir etken gibi gücünü ve karakterini belirlemiştir.Oysa nesnelerin dışında renksiz gibi algılana hava ortamının bünyesi renkli ışınları barındırdığı ve renkleri algılamamızda da bu ışın demetlerini rol oynadığı düşüncesi bilincin gerisinde kalmaktadır.’’ Güneş ışığı gökyüzden geldiğinde havada bulunan partüküllerde büyük oranla oksijen ve azot partüküllerinin engelleriyle karşılaşır. bu çarpışmalarda ışınlar yön değiştirirler ve ışın serpintileri oluşur.bu serpiştirilen ışınlarda kısa dalgalı mavi ve mor ışık uzun dalgalı kırmızı ve turuncudan daha fazla serpiştirilirler .Böylece serpinti ışığı kırmızıdan on kat ha fazla mavi ışık içerir.bunları İngiliz fizikçi LORD RAYLEİGH keşfetmiştir.bu olaya raylegh serpintisi denir.

RENK ÇEMBERİ VE TEMEL KAVRAMLAR:

Temel renk çemberi sanat basamaklarının ilk basamaklarıdır.sanat alanında ve sanat eğitimindeki sıralamada 3 ana renk ilkesine göre genellikle ara renkler ile birilikte 12 renk değeri göstermektedir.

Pigment:
Bir yüzeye renk katmada kullanılan sıvı toz yada değişik medyumlarla karışımlı boya maddelerinin renk sağlayan niteliğine denir.geleneksel renk kuramında 3 pigment rengi vardır.
bunlar

·         Kırmızı
·         Mavi
·         Sarı dır.

Saturation(doyum):
Renk çemberinde komşu renklerlebir çok karışım yapılarak renk çeşitmeri çoğaltılmakta ve zenginleştirilmektedir.komşu olmayan bir çemberde her rengin karşısında yer alan renge karşıt renk denilmektedir.karşıtlıklarının yanı sıra biribirlerini gereksinim duyurtma özelliklerinden dolayı karşıt renkler aynı zamnda tamamlayıcı renkeler olarak tanımlanır.
Ancak iki karşıt renk pigment olarak karıştırılırsa crom grisine dönüşmeye başlar.tamamalayıcı karışım yapılarak grileşme derecelerine saturation denir.

Hue :
Renk çemberinde yer alan renklerde her birinin diyerindenayırtan ve rengin karakterini tanımlatan özellğinedenir.yani çemberdeki özellikleri ve isimleriyle tanımladığımız sarı mavı yada turuncunun renkkarakterihue olarak açıklanır.hue renklerin dalga boyleriyla ortaya çıkan özelliğini yansıtır.
Value(değer):
Işık karışımları konusundan söz edildiğinde valueparlaklaık olarak bilinir.değer bir renkteki açıklık koyuluk derecesidir.ve p,igmentkarışımlada siyah ve bayaz katılarak ayarlanabilir.bu şekilde ortaya konulan derecelenmelere ara ve geçiş değerleri eklenirse sonsuza giden bir yapılanma ortaya çıkar.

Analog renkler:
Bir ana renk diğer ara renge doğru karışımlar oluştururken kendi renk özelliğinin diğer renklerin içine girmesiyle yeni oluşan renklerde kendi varlığının değişik değerlerde sürdürüyor demektir.renk çemberinde yer alan renklerde yan yana gelenlere analog renkler denir.

Sıcak soğuk renkler:
Sıcak sözcüğü ateş ve güneşi çağrıştımakta mevsmolarakda yaz dönemiyle özdeş olmaktadır.bu ne denle ateş ve güzeşten alılanan sarı turuncu kırmızı gibi renklere yarattıkları psikolojik etkilerinden dolayı sıcak renkler tanımlaması yapımaktadır.
Soğuk sözcüğü kış mevsimiyle özdeş olmaktadır.kar ve buzu çağrıştırmaktadır.renk çemberinde mavi rengi merkez alan  ve onun iki tarafında ki mor ve yeşili de kapsayan renklere soğuk renkler denir.
Bir genelleme yapılırsa:
Renk çemberinin yarısı sıcak diğer yarısı soğuk renklerden oluşmaktadır.

Sıcak ve soğuk renklerin yakınlık uzaklık bakımından yarattıkları etkilerde ayrıdır.sıcak renkli yüzeyler olduklarından daha yakın soğuk renkli yüzeyler ise olduklarından daha uzak etki yapmaktadırlar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder